مقالات

دریافت وام مسکن روی قولنامه

دریافت وام مسکن روی قولنامه

دریافت وام مسکن روی  قولنامه یکی از انواع وام‌های بانکی می‌باشد، که از طرف دولت پرداخت می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، امروزه مسکن به یکی از حوزه‌های سرمایه‌گذاری برای بیشتری از مردم تبدیل شده است . در نتیجه خیلی از افراد در تلاش هستند که بتواند،  یک خانه هرچند کوچک برای خود خریداری کنند. یکی از راهکارهای رایج برای خرید خانه، دریافت تسهیلات وام از طریق قولنامه می‌باشد.  وام مسکن نیز از آن دسته وام‌هایی است که افراد زیادی به دنبال دریافت آن می‌باشند. در این مقاله به شرایط لازم جهت دریافت وام از طریق قولنامه می‌پردازیم.

مراحل دریافت وام مسکن روی قولنامه

برای دریافت تسهيلات خرید مسکن  با قولنامه همانند وام مسکن روی سند لازم است، متقاضیان دارای یک‌سری شرایط خاص باشند تا بتوانند وام را دریافت نمایند. خرید مسکن امروز باتوجه به شرایط و هزینه‌های بسیار زیاد یکی از سخت‌ترین اقدامات زندگی برای فرد می‌باشد، به همین دلیل افراد زیادی به دنبال گرفتن وام برای خرید مسکن هستند. دریافت وام برای مسکن و خرید خانه جذابیت‌های ویژه خود را دارد، البته خرید خانه توسط وام مسکن از طریق قولنامه مانند سایر وام‌ها شرایط‌های خاص خود را دارد. قولنامه سند معتبری است که میان طرفین معامله تنظیم می‌شود، و قابل استفاده برای گرفتم وام می‌باشد.

مرحله اول وام مسکن روی قولنامه

برای گرفتن وام از روی قولنامه اولین قدم آن است که، به بانک مراجعه کنید. و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید، و مشخصات خانه‌ای که قصد خرید آن را دارید، را در اختیار بانک قرار دهید.

مدارکی که باید برای دریافت وام به بانک ارائه دهید شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. اصل و تصویر، کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده
  2. مبایعه‌نامه یا قولنامه
  3. کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده
  4. کارت پایان خدمت

باید این مدارک را تکمیل کنید، در صورتی که وکیلی برای دریافت وام خود گرفته‌اید باید اصل وکالتنامه، کارت ملی و شناسنامه وکیل را هم به لیست بالا ارائه شود.

مرحله اول وام مسکن روی قولنامه

مرحله اول وام مسکن روی قولنامه

مرحله دوم وام روی قولنامه

در مرحله دوم بعد از کنترل کردن مدارک و فرم‌های امضا شده، وضعیت حساب متقاضیان را نیز بررسی می‌کنند. تا مشخص شود آیا دارای چک برگشتی یا بدهی می‌باشد، یا خیر. اگر جواب مثبت باشد امکان دریافت وام وجود ندارد، اما اگر مشکلی ایجاد نشود می‌توانید این مرحله از وام را نیز پشت سر بگذارید.

مرحله سوم

بعد از بررسی‌های لازم جهت صلاحیت برای دریافت وام، کار‌های ارزیابی ملک آغاز می‌شود. در این مرحله باید مبلغی را به عنوان کارمزد به بانک پرداخت کنید، بعد از آن ارزیابی ملک و تنظیم گزارش، پرونده به شعبه  بر‌می‌گردد.

مرحله چهارم وام مسکن روی قولنامه

در مرحله چهارم شعبه بانک  بعد از ارزیابی‌های لازم ملک،  برای پرداخت و اعطای وام تصمیم‌گیری لازم را خواهند کرد، تا مشخص شود آیا اعتبار لازم برای پرداخت وام وجود دارد یا خیر.

بعد از موافقت شعبه، پرونده برای استعلام از شهرداری ارسال می‌شود.  تا بررسی شود آیا ملک مورد نظر در مسیر طرح‌های شهرداری واقع شده است یا خیر. مراحل سوم و چهارم حدود ۷ تا ۹ روز طول می‌کشد.

مرحله پنجم

در این مرحله اگر از قبل در حساب سپرده صندوق، سرمایه‌گذاری کرده باشید. و امتیاز دریافت وام را داشته باشید،  بعد از بررسی امتیاز و مبلغ وام قابل ارائه، به‌طور مستقیم به مرحله بعد خواهید رفت.

مرحله ششم وام مسکن روی قولنامه

برای دریافت وام مسکن، اول باید کد بورسی داشته باشید. باید در سامانه سجام کد بورسی مورد نظر را دریافت نمایید، مرحله بعد از آن کارگزاری کد بورسی برای خرید تسهیلات مسکن می‌باشد. بعد از خرید اوراق باید آن‌ها را به بانک ارائه نمایید.

مرحله هفتم

بعد از بررسی امتیاز وام مسکن از محل سپرده‌گذاری، وارد مرحله ثبت پیش‌نویس قرارداد می‌شوید. که در آن بیع‌نامه توسط بانک تنظیم می‌شود، و قرارداد موقت‌ داخلی افتتاح خواهد شد. بعد از امضای قرارداد داخلی و پیش نویس قرارداد رهنی، بانک‌ها حساب‌ها را کنترل خواهد کرد. در این مرحله مایه‌تفاوت کارمزد ارزیابی به کارشناس بانک که قبلا پرداخت کرده بودید، محاسبه می‌شود. بعد از آن نسخه اول قرارداد پیش‌نویس را به اسناد رسمی ارسال خواهد شد.

مرحله هشتم وام روی قولنامه

سند یا قولنامه رهنی امضا شده در دفتر‌های اسناد رسمی در پرونده مشتری ثبت خواهد شد. در این مرحله مشتری باید هزینه صدور کارت اقساط را به بانک پرداخت نمایید. بعد از اتمام این مرحله، مراحل باز پرداخت وام شروع می‌شود. این مراحل حدود ۱۶ الی ۲۳ روز طول می‌کشد.

برای دریافت وام مسکن روی قولنامه بایستی مراحل بالا را طی کنید. به منظور دریافت وام های دیگر نظیر وام طلا، وام خودرو، وام سیم کارت می توانید با تیم وام پایتخت همراه شوید.

شرایط لازم برای دریافت وام مسکن از روی قولنامه

شرایط دریافت وام مسکن روی قولنامه به شرح زیر است:

  • ارائه اصل و کپی از سند یا قولنامه ملک با شرایطی که بانک قرار داده است
  • ارائه اصل و کپی از پروانه ساخت که نشان‌دهنده تاریخ ساخت و ساز ملک می‌باشد
  • ارائه اصل کپی از قولنامه به همراه کد رهگیری
  • ارائه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی وام گیرنده
  • ارائه کپی و اصل کارت پایان خدمت یا کارت معافیت
  • ارائه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده ملک
  • رسید پرداخت مبلغ ارزیابی ملک
  • تکمیل و امضای فرم درخواست وام

 

شرایط لازم برای دریافت وام مسکن از روی قولنامه

شرایط لازم برای دریافت وام مسکن از روی قولنامه

جمع بندی دریافت وام مسکن روی قولنامه

در این مطلب به بررسی شرایط و مراحل دریافت وام مسکن روی قولنامه پرداختیم. در حال حاضر شرایطی فراهم شده تا افراد بتوانند روی قولنامه منزل خود وامی را دریافت کنند. این وام می تواند برای قولنامه هر ملکی مبلغ متفاوتی داشته باشد.

سوالات متداول در مورد وام روی قولنامه

  1. ضمانت وام مسکن چگونه است؟

در این نوع از وام باید سند یا قولنامه خانه خریداری شده، را به بانک به عنوان ضمانت تحویل بدهید. شما باید سعی ‌کنید در مدت زمان مشخص شده مبلغ وام خود را پرداخت نمایید. اگر چنانچه از عهده پرداخت آن بر‌نیاید، پس از چندین بار اخطار و طی مراحل قانونی خانه توسط بانک مصادر می‌شود، و به نام بانک می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از اقدام برای دریافت وام ابتدا، مطمئن شوید که توانایی پرداخت اقساط آن را دارید. زیرا سند خانه در رهن بانک قرار می‌گیرد.

  1. سود بازپرداخت وام مسکن چگونه محاسبه می‌شود؟

سود بازپرداخت وام ‌و مقدار آن با توجه به نوع وامی که دریافت می‌کنید، محاسبه می‌شود.  از سود ۸ درصد تت ۲۲.۵ درصد را شامل می‌شود، معمولا وام‌های مسکن نرخ سود کمتری دارند.

  1. وام مسکن چقدر است؟

مبلغ وام مسکن از ۶۰میلیون تا یک‌میلیارد و‌۵۰۰میلیون را شامل می‌شود. و از سه بانک؛ ملی، مسکن و سامان قابل دریافت می‌باشد. و شامل وام مسکن جوانان، وام مسکن زوجین،  وام مسکن ودیعه، وام اوراق مسکن و… می باشد.

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *